Welke benzine moet ik tanken? Alles over E10 en E5 op een rijtje.

Gepubliceerd op: 13-01-2022
Leestijd: 5 minuten

Weet jij welke benzine je moet tanken? Het is ongetwijfeld een vraag die wel eens door je hoofd speelt als je bij het tankstation staat. Wat is het verschil tussen E5 en E10 en wanneer kies je voor welke? En waarom zijn de namen ‘Euro 95’ en ‘Euro 98’ vervangen door deze ‘E-nummers’? Wij geven je antwoord op de vraag ‘Welke benzine moet ik tanken?’ en helpen je binnen de kortste keren op weg, zónder twijfel.

Wat is E10 en wanneer gebruik ik deze variant?

In een notendop: E10 is de goedkopere variant, ook wel de vervanger van Euro 95. Deze vorm bestaat sinds 2019. E10 is een samenstelling van 90% fossiele brandstof en 10% bio-ethanol, waarbij de laatste alcohol is die ontstaat door de fermentatie van suiker, tarwe en maïs (gisting). Ethanol is agressiever dan benzine, voor kunststoffen én metalen. Hoewel dit bij moderne auto’s geen probleem zal vormen, kan dit bij oudere auto’s voor wat moeilijkheden zorgen. E10 geeft geen problemen voor 90% van de ‘standaard’ benzineauto’s.

En wat is dan E5-benzine?

E5 is een samenstelling van maximaal 5% bio-ethanol en 95% fossiele brandstof. Het is de duurdere brandstof van de twee. Maar betekent duurder automatisch beter? En waarom ís E5 duurder? Het prijsverschil heeft te maken met het productieproces. Dit neemt simpelweg langer in beslag. In E5 zit een octaangehalte van 98% (dus de voormalige Euro 98) en om dit te behalen is meer tijd nodig. In de meeste gevallen bevat E5 daarnaast additieven die gunstig zijn voor het verbruik en de levensduur van de motor, aldus de brandstoffabrikant. Deze vorm wordt daarom ‘premium-benzine’ genoemd.

Wat is het verschil tussen de twee benzine varianten?

Het verschil zit ‘m dus grotendeels in het octaangehalte. Nieuwe auto’s zijn ingesteld op E10, maar dit geldt lang niet voor alle oudere auto’s. De hogere concentratie octaan kan voor schade aan bijvoorbeeld leidingen en pakkingen zorgen, al is dit pas na verloop van tijd zichtbaar. Ethanol heeft daarnaast een lagere energiedichtheid dan pure benzine en E10 bevat daardoor iets minder energie per liter dan E5. Concreet betekent dit 2,5% tot 5% meer verbruik met E10-benzine.

Welke benzine moet ik tanken: E5 of E10?

Over het algemeen geldt als antwoord op de vraag ‘welke benzine moet ik tanken?’: de soort benzine die het beste bij jóuw auto past. Toch zijn er gevallen waarin één van de twee altijd een betere keuze is. Bijvoorbeeld bij het rijden in de bergen. Het advies voor Euro 95 kan dan opzij geschoven worden, omdat de motor in de bergen soms meer belast wordt dan op een vlakke weg. Dit heeft te maken met het octaangetal, dat de klopvastheid bepaald. Hoe hoger de klopvastheid, hoe minder snel en ongecontroleerd de brandstof zal ontbranden. Bij Euro 98 is deze kans dus kleiner.

Welke benzine moet ik tanken voor míjn auto?

Laat je echter niet verleiden door reclames voor bepaalde brandstoffen. De beste brandstof voor een auto is die wordt aangeraden door de fabrikant. Een voertuig is namelijk ontworpen met een bepaald type brandstof in het achterhoofd en je daaraan houden is het belangrijkste. Hoe weet je of dat in jouw geval E5 of E10 is? Dit staat op de tankdop. Bij twijfel raadpleeg je bovendien de website www.e10check.nl.

Let op: tank nooit benzine met een octaangetal dat lager is dan voorgeschreven. Zo voorkom je motorschade. In Nederland komt een lager octaangetal dan 95 niet voor, maar in het buitenland kom je bijvoorbeeld nog 91 tegen. Bij twijfel of wanneer jouw auto niet geschikt is voor E10 wordt aangeraden om Euro 95 of SuperPlus 98 te tanken. De lokale tankshop raadplegen is natuurlijk altijd een optie.

Bang voor schade? Dit is hoe je het voorkomt.

Uit tests is gelukkig gebleken dat eventuele schade op de lange, en níet de korte, termijn optreedt. Pas bij 20.000 km doen de echte problemen zich voor. Sta je voor de keuze om tóch E10 te tanken? Doe dit alleen als je tank bijna leeg is en gooi deze zeker niet helemaal vol. De juiste brandstof voeg je vervolgens bij het volgende tankstation toe. Et voila, je hebt het percentage bio-ethanol zelf verlaagd! Weet je van tevoren dat je je auto een tijd niet gaat gebruiken en heb je per ongeluk E10 getankt? Haal deze dan uit de tank.

Waarom is overgestapt van Euro 95/98 naar E10/5?

Een goede vraag! Dit gebeurde in 2019, toen de overstap werd gemaakt naar nog maar twee soorten benzine. Voorheen werd er lood aan benzine toegevoegd en was de belangrijkste aanduiding het octaangetal. Nu wordt er bio-ethanol toegevoegd en daarmee is overgegaan op de ‘E-nummers’. Dit valt onder een grootschaliger campagne om in de hele Europese Unie gelijke benamingen en symbolen te gebruiken. Wel zo gemakkelijk bij het reizen! Omdat E10 voor 10% uit ethanol bestaat, gemaakt van plantaardige grondstoffen, is het bovendien een maatregel om de uitstoot van CO2 te beperken.

Welke benzine moet ik tanken in Duitsland?

En over reizen gesproken, wat tank je als je in Duitsland rijdt? Hoewel E10 daar op grote schaal verkrijgbaar is, is E5 ook zeker te vinden. Alleen de namen zijn net iets anders: E10 is Super E10 of Super 95 E10. E5 heeft wat meer benamingen en het is dus niet gek om één van de volgende termen tegen te komen: Super, Super 95, Super E5, Super 95 E5, Super 95 Oktan, Super bleifrei, Superbenzin of E5 Eurosuper. Goed om dit voorafgaand aan een bezoekje aan onze buren scherp te hebben!

Welke benzine moet ik tanken in België?

In België is de situatie enigszins anders. Hier kun je geen benzine met octaangetal 95 en 5% ethanol meer tanken. Je tankt hier Superplus 98 E5. E10 daarentegen is goed verkrijgbaar. En de benamingen? Ook deze zijn enigszins uiteenlopend. Voor E10 kun je SP95 E10, Euro 95 E10, Super 95 E10 en Eurosuper 95 E10 tegenkomen. Voor E5 ga je voor Super 98 (E5), Superplus, Eurosuper 98, Essence Super Sans Plob of SP98. Beide varianten zijn goed verkrijgbaar bij onze zuiderburen en helpen je zo weer op weg.