Recycling van auto’s nu en in de toekomst
Wist je dat auto’s tegenwoordig al voor maar liefst 98 % worden gerecycled? Het grootste gedeelte van de materialen zullen dus worden hergebruikt. Dit hoge percentage wordt behaald door de samenwerking tussen autodemontagebedrijven en metaalrecyclebedrijven. Mede dankzij verscherpte wetgeving, subsidies, voorlichting en nieuwe technieken, worden steeds betere recyclepercentages behaald.
Het recycleproces bij autodemontagebedrijven
Het recycleproces zal starten bij een aftapbrug. Een machine dat alle vloeistoffen uit de auto verwijderd. Daarbij gaat het om vloeistoffen zoals brandstof, koelvloeistof, ruitenwisservloeistof, remvloeistof en gassen uit de airconditioning. Vanaf nu kan de sloopauto dus geen schadelijke stoffen meer lekken tijdens het recycleproces.
Vervolgens wordt de accu verwijderd, de velgen/banden en de katalysator. Vervolgens kan handmatig of machinaal materiaalscheiding gaan plaatsvinden. Daarbij valt te denken aan het verwijderen van de motor, assen, versnellingsbak en deuren.
Ten slotte zal het autowrak in elkaar worden geperst zodat het economischer kan worden vervoerd naar een metaalrecyclebedrijf.
Bepaalde onderdelen kunnen nog geschikt zijn voor vele veilige kilometers. Deze kunnen vervolgens nog weer verkocht worden. Ook dit draagt bij aan een circulaire economie. Er zullen hierdoor namelijk minder nieuwe auto-onderdelen nodig zijn. Bijvoorbeeld Autodemontage Klaas Boer is een bekende aanbieder van goede, maar gebruikte auto-onderdelen.
Het recycleproces bij metaalrecyclebedrijven
De autowrakken van autodemontagebedrijven worden afgeleverd bij metaalrecyclebedrijven. Daar worden ze verpulverd zodat er gruis overblijft. Deze kleine delen kunnen vervolgens per materiaal worden gescheiden. Voorheen gebeurde dit met name door middel van grote magneten. Tegenwoordig kan er ook gebruik gemaakt worden van innovatieve scheidingstechnieken.
Uiteindelijk zullen de verschillende materialen worden vervoerd naar gebruikers van grondstoffen. Daarbij gaat het met name om fabrikanten van nieuwe producten.
De toekomst van kunststoffen in auto’s
De huidige auto’s bestaan ondertussen voor 13 tot 16 % uit kunststoffen. Dit is ruim 200 kilo. Naar verwachting zal deze hoeveelheid in de toekomst verder stijgen doordat men het materiaal steeds sterker kan maken.
Ook op het gebied van kunststoffen zijn in de autobranche ambitieuze plannen. Zo moet in het jaar 2030, een kwart van het kunststof in een auto gerecycled zijn. Een percentage dat in de opvolgende jaren verder zal moeten stijgen. In 2024 ligt het percentage gerecycled kunststof in auto’s tussen de 8 en 20 %.
De autobranche staat dus zeker niet stil. Niet alleen op het gebied van moderne brandstoffen maar ook op het gebied van bijvoorbeeld recyclen.
De moderne recycling van elektrische voertuigen
Ondertussen worden ook de eerste elektrische auto’s gerecycled. Dit type auto’s vergt een deels andere manier van werken. Met name door aanwezigheid van hoge spanningen in de auto. De lithium-ionbatterij is een groot en gevoelig onderdeel van de auto. Het verwijderen gebeurt zorgvuldig vanwege de kans op brand en explosie.
Elektrische auto’s bevatten veel elektronische componenten die waardevolle metalen bevatten, zoals goud, zilver en palladium. Deze worden zorgvuldig verwijderd en gerecycled. Kabels, vaak gemaakt van koper, worden ook gescheiden en verwerkt.
Niet alle onderdelen kunnen gerecycled worden. Materialen die niet hergebruikt kunnen worden, zoals bepaalde kunststoffen en composieten, worden op een veilige en milieuvriendelijke manier afgevoerd.
De recycling van het accupakket
Soms kan het accupakket nog hergebruikt worden. Bijvoorbeeld als energieopslag voor in bijvoorbeeld huizen of bedrijven. Als de batterij niet opnieuw bruikbaar is, wordt deze gerecycled. Het zal uit elkaar worden gehaald waarna de waardevolle materialen, zoals lithium, kobalt, nikkel en mangaan, apart kunnen worden verwerkt. Dit scheiden gebeurd door ingewikkelde technieken zoals pyrolyse (verhitten), hydrometallurgie (chemische extractie met zuren) en mechanische processen.