Blogs

Zuinig rijden is een stuk stoerder dan je denkt

Gepubliceerd op: 06-02-2024
Leestijd: 10 minuten

Als je je auto behandelt alsof ‘ie van een oud omaatje is geweest, klinkt dat niet bepaald stoer. We weten allemaal dat snel rijden een enorme kick kan geven en je adrenalineniveau flink omhoog kan stuwen. Je wilt liever niet gezien worden als een slome bestuurder, toch kun je je afvragen waarom je per se een race wilt maken van je ritje over de snelweg. Is hard rijden nu echt stoer of ben je stiekem een dief van je eigen portemonnee als je maar door blijft crossen op de wegen? Je leest hier waarom zuinig rijden een stuk stoerder is dan je denkt.

Je houdt meer knaken over

Laten we er geen gras over groeien; wie zuinig rijdt, bespaart geld. Steeds weer je auto op laten trekken en excelleren bij een stoplicht kost enorm veel energie van je motor en dus ook benzine. Je weet dat de prijs van benzine flink kan schommelen, maar over het algemeen kost een liter van dat spul een paar centen, en wie vaak rijdt, is elke maand zeker een paar keer bij de pomp te vinden.

Uit onderzoek van Milieu Centraal blijkt dat veelrijders die tot 18.000 kilometer op hun teller hebben staan aan het einde van het jaar een flink bedrag van zo’n 270 euro per jaar kunnen sparen. Als je zuinig rijdt, kun je daar bijvoorbeeld twee paar sneakers van kopen of iets anders leuks.

Sterker nog, je kunt na jaren zuinig rijden veel extra geld besparen als je online een auto kopen wilt. Gebruik je gespaarde knaken om een nieuwe wagen te kopen waarmee je soepeler rijdt en nog meer geld kunt besparen. Misschien kun je zelfs nadenken over een zuiniger model?

Zuinige auto’s zijn niet lelijk meer

Elke nieuwe auto die je koopt, is zuiniger dan een ouder model. Fabrikanten van zelfs de snelste doodgewone brandstofauto’s verzinnen trucjes om de auto met minder brandstof harder te laten rijden. Denk bijvoorbeeld aan cruise control, de eco-modus en het start-stopsysteem. Sommige bestuurders willen liever een stapje verder gaan en kiezen voor een model dat nog minder brandstof verbruikt.

Een hybride auto komt dan al snel in beeld. Er zijn zowel volledig hybride auto’s als deels hybride auto’s, die ook wel mild hybrids of MHEV’s worden genoemd. Al deze hybride auto’s zijn altijd zuiniger dan een benzine- of dieselauto. Maar deze wagens hebben helaas een nogal muf imago. Hoe eerlijk is dat?

Bij een hybride denk je aan een niet al te stoer model auto met nauwelijks aerodynamische onderdelen en zeker niet aan eentje met een lekker ronkende motor. Hoewel nog niet alle merken een hybride model op de markt hebben gezet, kun je nu al kiezen uit bijvoorbeeld hybride auto’s van Lexus, Mercedes, Volkswagen, BMW, Audi en zelfs een Porsche. Vooral met modellen als de Lexus NX 350h, Mercedes C300 e en Volvo XC40 B3 mild hybrid mag je gezien worden op de weg.

Veel modellen zijn bovendien niet meer klein en compact, maar zelfs stoere SUV’s en 7-zitters komen nu in speciale hybride modellen, waardoor je ook grote groepen mee kunt nemen in je auto.

Ten opzichte van de elektrische auto’s heeft een hybride model als voordeel dat je nooit stil komt te staan langs de weg. In vergelijking met een diesel- of benzineauto zijn ze wel aan de dure kant bij aanschaf. Maar die aanschafprijs heb je er snel uit met het verlaagde brandstofverbruik.

Je maakt indruk op de vrouwen

Als er één vooroordeel hardnekkig is, is het dat mannen beter rijden dan de dames. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat vrouwen juist de betere bestuurders zijn (sorry heren). Dat komt doordat vrouwen minder risico’s nemen bij het rijden en daardoor minder brokken maken. Met andere woorden: mannen rijden vaker sneller, harder en roekelozer en zijn daardoor vaker betrokken bij een ongeluk. Daarnaast hebben mannen sneller de neiging om te bumperkleven of ander agressief gedrag te vertonen.

Als jij je een stuk rustiger gedraagt in het verkeer, zal de dame op de bijrijdersstoel dat dus zeker waarderen. Je maakt eigenlijk niet veel indruk als je als een wegpiraat over het asfalt scheurt. Een bestuurder met oog voor de omgeving en de juiste balans op het gaspedaal zal door een vrouw gewaardeerd worden.

Gevaar inschatten, voorkomt letsel

Vooral jongere bestuurders kunnen nog wel eens betrokken raken bij een ongeluk. Dat komt mogelijk doordat onze hersenen voor onze 25e nog niet helemaal zijn volgroeid. Vooral het maken van de juiste beslissingen vinden we nog wel eens moeilijk en laat dat nu net een belangrijk onderdeel zijn van goed rijden.

Door snel en roekeloos rijden kunnen bestuurders betrokken raken bij een ongeluk. Blikschade of zelfs fysieke schade aan personen kunnen een enorme impact hebben en je rijgedrag voor eeuwig beïnvloeden. Het is daarom beter om zuinig en zorgvuldig te rijden en goed te kunnen anticiperen op wat er om je heen gebeurt. Snel rijden is een sport, en laat dat maar over aan de pro’s, zoals Max Verstappen; jij hoeft alleen maar van A naar B te komen, dus zorg dat je daar ook heelhuids arriveert.

Een beter milieu is ook stoer

Zuinig rijden heeft niet alleen invloed op je portemonnee of is een goede manier om als betere bestuurder in de boeken te gaan bij de dames. Zuinig rijden is ook veel gezonder voor ons milieu. Wie langzamer rijdt, stoot veel minder CO2 uit. Deze CO2 zorgt ervoor dat onze planeet opwarmt, en dat heeft weer niet veel stoere consequenties voor ons leven. Ons eten wordt duurder, onze vakanties worden warmer en klammer, en daarnaast kan Nederland ook te maken krijgen met een hogere zeespiegel.

Al met al genoeg reden om eens wat minder uit te stoten met je auto en je gas los te laten of te gaan voor een stoer hybride model, waarmee je zeker niet onderdoet voor de rest van Nederland.