Nieuws

Rijscholen zijn getroffen door hoge brandstof tarieven

Gepubliceerd op: 26-11-2022

Sommige beroeps groepen zijn dagelijks afhankelijk van hun auto, door stijgende energie en brandstof prijzen zijn beroepsgroepen zoals rijschoolhouders getroffen en genoodzaakt de tarieven te verhogen. Rijschool houders worden al niet overvloedig betaald en door de grote personeelstekort stijgen de lonen van de rijinstructeurs en denk ook aan overige kosten die erbij komen dan alleen brandstof kosten. De lonen van de rijinstructeurs dat moet worden betaald, de kosten voor het onderhoud van het lesauto’s. De advertentie kosten dat de rijschoolhouder moet uitgeven. en ook nog de belasting kosten voor het voertuig en verdiensten. De kosten voor het bijscholing dat iedere rijinstructeur moet aan voldoen. De kosten voor het CBR en rijexamens dat moet worden uitgeven komt ook in berekening. En ook nog niet bij vergeten de kosten voor het verzekeren van de lesauto’s. Wat houd een hardwerkende rijschoolhouder er aan over? Als Utrechtse rijschool houder zijn we de dupe zegt een bekende rijschoolhouder in Utrecht.


Hogere rijles tarieven door stijgende kosten

 

Als rijschoolhouder wil je geen hoge tarieven rekenen voor je studenten, studenten hebben het al moeilijk genoeg om rond te komen. Studenten kunnen hierdoor de rijlessen niet betalen en dit zorgt ervoor dat studenten niet kunnen rijlessen en dat hierdoor de rijscholen failliet zullen gaan. Dan kan er makkelijk gezegd worden dat ze als oplossing moeten overstappen op elektrisch rijden. Hoelang duurt het opladen van het voertuig? En hoe wil je als rijschoolhouder alle auto’s financieren met nieuwe elektrische auto’s. makkelijk gezegd dan gedaan. En hoe is het mogelijk dat bij andere landen de brandstof tarieven veel goedkoper kan dan in Nederland? Het is ook nog is zo dat door de pandemie velen rijscholen stil hebben gezeten. En nou worden rijscholen getroffen door deze crisis. Dit maakt het erg zuur”

 

Rijscholen werken op basis van lespakketten

Velen rijscholen werken met vaste les pakket tarieven, dit zorgt ervoor dat een leerling veel rijlessen kan nemen voor een vaste prijs afspraak. Hiermee krijgen ze een stukje korting voor het rijlessen. Voorwaarde is dan dat bij zo een lespakket in een keer moet worden voldaan. De theorie behalen moet ook op tijd gebeuren voordat er examen gedaan mag worden.
Als de kosten omhoog gaan zijn vele rijscholen verplicht om hogere tarieven te rekenen voor de rijlessen. Hierdoor kan een losse rijles bijna oplopen op 60 euro per uur, dat is erg hoog en onbetaalbaar voor velen. Dat is een verhoging van 50 procent dan met opzichte van twee jaar geleden. Volgens VRB is dit vervelend voor rijscholen en dit noemen ze een ondernemers risico, om tegenvallers te moeten opvangen zul je de marges moeten inkrimpen of de les tarieven moeten verhogen. Iedereen moet ergens zijn of haar boterham mee verdienen. Als rijschool zou je niet de lespakketten tussentijd de rijlessen mogen verhogen vindt “Troy van Dam”. De rijschool moet zich ook houden aan de algemene voorwaarden en afspraken, plotseling verhogen van de rijles tarieven zal zorgen voor woede en boosheid bij studenten. Vandaar wordt er vaste afspraken gehouden om het rijles wel betaalbaar te blijven behouden. Er zou hiervoor ook andere oplossingen voor bedacht moeten worden om het rijlessen betaalbaar te mogen behouden.

 

Sommige beroeps groepen zijn dagelijks afhankelijk van hun auto, door stijgende energie en brandstof prijzen zijn beroepsgroepen zoals rijschoolhouders getroffen en genoodzaakt de tarieven te verhogen. Rijschool houders worden al niet overvloedig betaald en door de grote personeelstekort stijgen de lonen van de rijinstructeurs en denk ook aan overige kosten die erbij komen dan alleen brandstof kosten. De lonen van de rijinstructeurs dat moet worden betaald, de kosten voor het onderhoud van het lesauto’s. De advertentie kosten dat de rijschoolhouder moet uitgeven. en ook nog de belasting kosten voor het voertuig en verdiensten. De kosten voor het bijscholing dat iedere rijinstructeur moet aan voldoen. De kosten voor het CBR en rijexamens dat moet worden uitgeven komt ook in berekening. En ook nog niet bij vergeten de kosten voor het verzekeren van de lesauto’s. Wat houd een hardwerkende rijschoolhouder er aan over? Als Utrecht rijschool houder zijn we de dupe zegt een bekende rijschoolhouder in Utrecht.