
Dit is waarom je soms beter voor de duurdere benzine kunt kiezen
Tegenwoordig moeten we allemaal een beetje op de kleintjes letten, waardoor we tijdens het tanken vaak grijpen naar de goedkoopste optie. Het kan in sommige gevallen echter beter zijn om voor net iets duurdere benzine te kiezen en in dit artikel lees je waarom.
De prijs van benzine
Voordat we ingaan op de verschillen tussen goedkope en duurdere benzine, eerst een korte blik op de huidige prijzen. Momenteel ligt de actuele adviesprijs voor Euro 95 rond €2.09 per liter. De prijs van Euro 98 (of Super 98) ligt op hetzelfde moment hoger, en hiervoor betaal je ongeveer €2.25. Wat bij een volle tank toch behoorlijk door kan tikken. Bij een Toyota Aygo met een gemiddelde brandstoftank van 35 liter, heb je het dan over ongeveer 5 euro per tankbeurt. Maar toch kan het dus beter zijn om voor de duurdere benzine te kiezen.
Wanneer duurder tanken beter is
De reden om voor een duurdere benzine te kiezen heeft te maken met de levensduur van de motor. Iets dat uiteraard veel meer in de kosten kan lopen, dan die vijf euro extra tijdens het tanken.
Euro 95, Euro 98, E10 en E5
Om dit uit te leggen is het handig eerst even het verschil tussen Euro 95 en Euro 98 aan te halen. De oude benaming heeft betrekking op het octaangetal, waarbij dit bij Euro 98 hoger ligt. Euro 95 bevat namelijk 95% octaan en 5% heptaan, terwijl Euro 98 dus 98% octaan bevat.
- Euro 95: de meeste auto’s gebruiken Euro 95 en in dit geval kun je ook Euro 98 tanken. Je kunt zelfs de twee brandstoffen mengen of om beurten Euro 95 en Euro 98 tanken.
- Euro 98 of Super 98: met name oudere auto’s hebben Euro 98 nodig, plus eventuele modellen waarvan de fabrikant dit aanbeveelt. Als je auto Euro 98 nodig heeft, kun je beter geen Euro 95 tanken
De nieuwe benamingen (E5 en E10) geven de hoeveelheid bio-ethanol aan in het benzinemengsel. E10 bestaat dus uit 90% benzine en maximaal 10% bio-ethanol. Iets dat tevens mede verantwoordelijk is voor het prijsverschil. E10 benzine heeft daarnaast een octaangetal van 95, en in feite is Euro 95 dus hetzelfde als E10.
E5 is te vergelijken met Euro 98 benzine en is tevens een premium benzine. E5 bevat maximaal 5% bio-ethanol en heeft meestal een octaangetal van 98. Ook zijn aan deze premium bezine extra additieven toegevoegd.
De reden van deze ontwikkeling is dat E10 iets beter is voor het milieu, wat betreft de uitstoot. Terwijl je met E5 langer doet, wat dus een klein beetje tegenstrijdig is met de eerste reden en onderzoekers zijn het hier nog niet over eens. Hoeveel je auto overigens verbruikt per kilometer, kun je hier uitrekenen.
Het antwoord
De belangrijkste reden om af en toe voor de duurdere “premium benzine” te kiezen, is dat dit beter is voor de motor. Aan Euro 98 en E5 zijn extra additieven toegevoegd, die de motor ten goede komen. Dit en het hogere octaangetal zorgen ervoor dat je motor soepeler blijft en langer meegaat.
Tot slot is er ook nog E85, wat je dus niet moet tanken in een reguliere wagen. Dit is onder meer bedoeld voor auto’s met een Flex Fuel Motor. Dit mengsel bestaat namelijk uit 85% bio-ethanol.